Інклюзія в освіті
Мета інклюзії в освіті полягає у ліквідації соціальної ізольованості (виключення),
що є наслідком негативного ставлення до поняття різноманітності.
Відправною точкою цього поняття є переконання, що освіта є одним із
основоположних прав людини і основою для більш справедливого
суспільства.
На міжнародній конференції ООН з питань освіти, науки і культури «Інклюзивна освіта: шлях у майбутнє»,
яка проходила у Женеві у 2008 р., відмічалося, що запровадження
інклюзії в освітній сфері є не другорядним, а центральним питанням для
забезпечення високоякісної освіти і створення більш інклюзивних
суспільств.
Інклюзивна освіта – термін, який вперше прозвучав у Саламанкській декларації
про принципи, політику та практичну діяльність у сфері освіти осіб з
особливими потребами, яка була прийнята на Всесвітній конференції з
питань освіти осіб з особливими потребами у червні 1994 року. Саме цей
документ і став першим міжнародним документом, який наголосив на
необхідності проведення освітніх реформ у напрямі інклюзивної освіти. У
зверненні до всіх урядів наголошується, що пріоритетним з точки зору
політики та бюджетних асигнувань має бути «реформування системи освіти,
яке б дало змогу охопити навчанням усіх дітей, незважаючи на
індивідуальні відмінності та труднощі; законодавчо визнати принцип
інклюзивної освіти, який полягає в тому, що всі діти перебувають у
звичайних школах, за винятком тих випадків, коли не можна вчинити
інакше; всіляко заохочувати обмін досвідом з країнами, що мають
інклюзивну систему навчання; сприяти участі батьків, громад, громадських
організацій осіб з інвалідністю в процесах планування та прийняття
рішень, що стосуються задоволення особливих навчальних потреб; всіляко
сприяти розробці стратегій діагностування та визначення особливих потреб
у дітей, а також розробляти науково-методичні аспекти інклюзивного
навчання; значну увагу варто приділити підготовці педагогів до роботи в
системі інклюзивної освіти».
В основі терміну «інклюзивна освіта» лежить соціальна модель
розуміння інвалідності, яка трактує інвалідність, як поняття, яке
еволюціонує, і є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми, які
мають порушення здоров`я, і бар`єрами, що існують у зовнішньому
середовищі і яка заважає їхній повній та ефективній участі в житті
суспільства нарівні з іншими. Соціальна модель розуміння інвалідності стала альтернативою медичній моделі
розуміння інвалідності, яка в першу чергу була спрямована на корекцію
розвитку осіб з особливостями психофізичного розвитку чи осіб з
особливими потребами.
В основу інклюзивної освіти
покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію учнів, але в
той же час створює відповідні умови для отримання якісної освіти для
таких дітей. Інклюзивна освіта визнає,
що всі діти можуть повноцінно навчатися, а їх відмінні особливості
гідні поваги та є джерелом навчального досвіду для усіх учасників
навчально-виховного процесу.
Інклюзивна освіта – це
освітня технологія, яка передбачає навчання й виховання дітей з
особливими потребами у звичайному навчально-виховному закладі, де
створені відповідні умови для забезпечення максимальної ефективності
навчального процесу.
Для України інклюзивна освіта є педагогічної інновацією і в той же час вимогою не лише часу, а й з моменту ратифікації Конвенції ООН про права інвалідів – одним із міжнародних зобов`язань держави.
ЮНЕСКО розглядає інклюзію
як динамічний процес, який полягає в позитивному ставленні до
різноманітності учнів у навчальному середовищі, сприйнятті
індивідуальних особливостей розвитку дитини не як проблеми, а як
можливостей для розвитку. Тому рух у напрямі інклюзії – це не тільки
технічна або організаційна зміна, але і певна філософія в освіті.
Таким чином, для розуміння інклюзії мають значення чотири ключові аспекти:
1. Інклюзія – це процес. Її слід розглядати як неперервний пошук ефективних способів врахування питання багатоманітності. Інклюзія навчає співіснувати з відмінностями, які розглядаються як стимул для заохочення дітей і дорослих до навчання.
2. Інклюзія спрямована на виявлення й усунення бар`єрів.
Вона передбачає збір, узагальнення і оцінку інформації з великої
кількості різних джерел з метою вдосконалення освітньої політики і
практики, заохочення дітей і дорослих до навчання.
3. Інклюзія створює умови для присутності, участі та досягнень усіх учнів.
Термін «присутність» означає місце навчання дітей і те, наскільки
регулярно вони його відвідують. Термін «участь» описує якість їхнього
навчального досвіду і тому вимагає врахування думок тих, хто навчається.
Термін «досягнення» стосується не лише результатів тестів чи екзаменів,
а охоплює також результати навчання в межах усіх навчальних планів і
програм (curriculum).
4. Інклюзія вимагає підвищеної уваги до дітей «групи ризику», для яких існує вірогідність виключення чи низької успішності. Йдеться про моральний обов`язок
вести ретельне спостереження за групами учнів, які за статистикою
найчастіше потрапляють до «групи ризику», і, за потреби, вживати заходів
для забезпечення їхньої присутності, участі та досягнень у системі
загальної освіти.
Інклюзія як освітня концепція
постійно розвивається, і є вкрай важливою для формування політики й
стратегій, спрямованих на усунення причин і наслідків дискримінації,
нерівності та виключення.
Важливим для розуміння інклюзії в освіті є інструмент моніторингу «Індекс інклюзії»,
який був розроблений у 2006 році британськими вченими Мелом Ейнскоу та
Тоні Бутом за участю групи британських педагогів, батьків, працівників
управлінь освіти, учених і представників громадських організацій людей з
інвалідністю. На сьогодні «Індекс інклюзії» перекладений на 34 мови і
використовується у 15 країнах світу. У 2011 році «Індекс інклюзії» був
перекладений на українську мову і, після його апробації, був схвалений
для використання у дошкільних, загальноосвітніх і професійно-технічних
навчальних закладах України Науково-методичною комісією з професійної
педагогіки, психології та змісту професійно-технічної освіти
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
На
сьогодні немає спільної узгодженої термінології категорій дітей з
інвалідністю та/або особливими освітніми потребами як на міжнародному,
так і на національному рівні. Так, в українському законодавстві
використовуються різні терміни: «діти/люди з порушеннями розумового
та/або фізичного розвитку», «діти/люди з неповносправністю», «діти/люди з
розумовою відсталістю», «особи з особливими потребами», «діти з
особливостями психічного та фізичного розвитку» тощо.
Проте, керуючись засадничими принципами соціальної моделі розуміння інвалідності
та останніми документами Кабінету Міністрів України, Міністерства
освіти і науки України у сфері інклюзивного навчання, пропонується до
використання термін «діти (учні) з особливими освітніми потребами».
Даний термін — special education needs (SEN) — також широко
використовується країнами-членами Організації економічного розвитку та
співпраці й ураховує дітей, які мають труднощі в навчанні, що пов’язані з
порушеннями психофізичного розвитку, та дітей із соціально вразливих
груп.
Напишіть відгук
Комментариев нет:
Отправить комментарий